Reklamacja

 

 

Rękojmia za wady skierowana do sprzedawcy

 

 Sprzedawca jest

odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub

prawną.

 

Wada fizyczna występuje,

gdy rzecz jest niezgodna z umową, tzn.:

 

·        

nie ma właściwości, które powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony

albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,

 

·        

nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w

tym przedstawiając próbkę lub wzór,

 

·        

nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy

zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do

takiego przeznaczenia,

 

·        

została kupującemu wydana w stanie niezupełnym,

 

·        

została nieprawidłowo zamontowana lub uruchomiona przez sprzedawcę lub

osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez

kupującego, który postąpił wg instrukcji.

 

Wada prawna występuje,

gdy rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem

osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu

rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

 

Jeżeli rzecz sprzedana

ma wadę, kupujący może:

 

·        

odstąpić od umowy,

 

·        

żądać obniżenia ceny,

 

·        

żądać naprawy rzeczy,

 

·        

żądać wymiany rzeczy na nową.

 

Sprzedawca jest

obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym

czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

 

W określonych sytuacjach

sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, np. jeżeli

doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez konsumenta

jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów. Sprzedawca nie może jednak

uniemożliwić konsumentowi odstąpienia od umowy, jeżeli rzecz była już

wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę. Kupujący nie może odstąpić od

umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

 

Jeżeli wada rzeczy

została stwierdzona przed upływem roku od jej wydania kupującemu domniemywa

się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu.

 

Jeżeli sprzedawca, który

otrzymał żądanie wymiany rzeczy, usunięcia wady lub obniżenia ceny nie

ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to

uznał za uzasadnione.

 

Sprzedawca odpowiada z

tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy

chodzi o wady nieruchomości przed upływem pięciu lat od wydania rzeczy

kupującemu.

 

Rękojmia za wady

uregulowana jest w Kodeksie cywilnym (art. 556 do 5764)

 

Gwarancja (jeżeli została udzielona np. przez

producenta)

 

 

 

Gwarancja jest

dobrowolnym zobowiązaniem przedsiębiorcy. Udzielenie gwarancji następuje przez

złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i

uprawnienia kupującego. Obowiązki gwaranta mogą polegać na naprawie rzeczy, jej

wymianie lub zwrocie zapłaconej ceny. Jeżeli w gwarancji nie określono

innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz

została wydana kupującemu.

 

Kupujący może wykonywać

uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień

wynikających z gwarancji, a wykonywanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na

odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.  Jeżeli kupujący reklamuje

towar w ramach gwarancji, reklamację z tytułu rękojmi może złożyć w przypadku

odmowy wykonania obowiązków przez gwaranta albo bezskutecznego upływu czasu na

ich wykonanie.

 

Kupujący, który wykonuje

uprawnienia z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca

wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy

udzieleniu gwarancji,  chyba  że  z

okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz

znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

 

Gwarant jest obowiązany

wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w gwarancji, a gdy terminu tego

nie określono - niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od

dnia dostarczenia rzeczy.

 

Gwarancja biegnie na

nowo w przypadku, gdy gwarant wymieni rzecz na nową lub dokona istotnych napraw

rzeczy objętej gwarancją. W pozostałych przypadkach termin gwarancji ulega

przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy kupujący nie mógł z

niej korzystać.

 

Do gwarancji stosuje się

przepisy od art. 577 do art. 581 Kodeksu cywilnego.