Reklamacja
Rękojmia za wady skierowana do sprzedawcy
Sprzedawca jest
odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub
prawną.
Wada fizyczna występuje,
gdy rzecz jest niezgodna z umową, tzn.:
·
nie ma właściwości, które powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony
albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
·
nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w
tym przedstawiając próbkę lub wzór,
·
nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy
zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do
takiego przeznaczenia,
·
została kupującemu wydana w stanie niezupełnym,
·
została nieprawidłowo zamontowana lub uruchomiona przez sprzedawcę lub
osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez
kupującego, który postąpił wg instrukcji.
Wada prawna występuje,
gdy rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem
osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu
rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Jeżeli rzecz sprzedana
ma wadę, kupujący może:
·
odstąpić od umowy,
·
żądać obniżenia ceny,
·
żądać naprawy rzeczy,
·
żądać wymiany rzeczy na nową.
Sprzedawca jest
obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym
czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
W określonych sytuacjach
sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, np. jeżeli
doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez konsumenta
jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów. Sprzedawca nie może jednak
uniemożliwić konsumentowi odstąpienia od umowy, jeżeli rzecz była już
wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę. Kupujący nie może odstąpić od
umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
Jeżeli wada rzeczy
została stwierdzona przed upływem roku od jej wydania kupującemu domniemywa
się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu.
Jeżeli sprzedawca, który
otrzymał żądanie wymiany rzeczy, usunięcia wady lub obniżenia ceny nie
ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to
uznał za uzasadnione.
Sprzedawca odpowiada z
tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy
chodzi o wady nieruchomości przed upływem pięciu lat od wydania rzeczy
kupującemu.
Rękojmia za wady
uregulowana jest w Kodeksie cywilnym (art. 556 do 5764)
Gwarancja (jeżeli została udzielona np. przez
producenta)
Gwarancja jest
dobrowolnym zobowiązaniem przedsiębiorcy. Udzielenie gwarancji następuje przez
złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i
uprawnienia kupującego. Obowiązki gwaranta mogą polegać na naprawie rzeczy, jej
wymianie lub zwrocie zapłaconej ceny. Jeżeli w gwarancji nie określono
innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz
została wydana kupującemu.
Kupujący może wykonywać
uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień
wynikających z gwarancji, a wykonywanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na
odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Jeżeli kupujący reklamuje
towar w ramach gwarancji, reklamację z tytułu rękojmi może złożyć w przypadku
odmowy wykonania obowiązków przez gwaranta albo bezskutecznego upływu czasu na
ich wykonanie.
Kupujący, który wykonuje
uprawnienia z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca
wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy
udzieleniu gwarancji, chyba że z
okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz
znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
Gwarant jest obowiązany
wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w gwarancji, a gdy terminu tego
nie określono - niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od
dnia dostarczenia rzeczy.
Gwarancja biegnie na
nowo w przypadku, gdy gwarant wymieni rzecz na nową lub dokona istotnych napraw
rzeczy objętej gwarancją. W pozostałych przypadkach termin gwarancji ulega
przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy kupujący nie mógł z
niej korzystać.
Do gwarancji stosuje się
przepisy od art. 577 do art. 581 Kodeksu cywilnego.
Liczba wyświetleń: 125
Źródło informacji: Krzysztof Szyperski
Data źródła: 2008-08-18 13:44
2023-12-15 16:21 Migracja strony