Przedmiot działalności i kompetencje

Przedmiot działalności i kompetencje

  1. Dyrektor Poradni sprawuje nadzór nad prawidłowością funkcjonowania jednostki w zakresie wykonywanych przez nią zadań statutowych, do których należy:  
  • diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:

a) predyspozycji i uzdolnień,

b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,

c) specyficznych trudności w uczeniu się;

  • wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci
    i młodzieży:

a) szczególnie uzdolnionych,

b) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

d) z zaburzeniami komunikacji językowej,

e) z chorobami przewlekłymi;

  • prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
    w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
  • pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego;
  • wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi
    z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
  • współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności
    w uczeniu się u uczniów klas I—III szkoły podstawowej;
  • współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
    i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
    o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania
     i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
  • współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
  • wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
  • wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
  • prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci
     i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
  • udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
     i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej
    w przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:

·      diagnozowanie,

·        opiniowanie;

·        działalność terapeutyczną;

·        prowadzenie grup wsparcia;                                 

·        prowadzenie mediacji;

·     konsultacje;

·  interwencję kryzysową;

·     poradnictwo;

·     działalność profilaktyczną;

·     działalność informacyjno – szkoleniową.

 

Poradnia wydaje opinie na wniosek rodziców lub opiekunów w sprawach:

  • wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
  • wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej;
  • odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
  • udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
  •  objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu;
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce;
  • inne opinie o przebadanych;
  • specyficznych trudnościach w uczeniu się;
  • której mowa w art. 16 ust. 10 pkt 2 lit. a UoSO.

W  Poradni powoływane są zespoły orzekające o:

potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagające specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dla:

   o     niesłyszących i słabo słyszących;

   o     niewidomych i słabo widzących;

   o     z upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim;

   o     z upośledzeniu umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

   o     z niepełno sprawnościami sprzężonymi;

   o     z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją;

   o     z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera;

   o     zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

   o     niedostosowanych społecznie;

   o     o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;

   o     o potrzebie indywidualnego nauczania;

   o     odmowne;

   o     uchylające;

   o     w wyniku odwołania do Kuratora Oświaty w Szczecinie;

   o     o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

   o     o braku potrzeby kształcenia specjalnego;

   o     o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego  rocznego przygotowania przedszkolnego;

   o     o braku potrzeby indywidualnego nauczania;

   o     o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;

   o     zespoły orzekają też w sprawie potrzeby indywidualnego nauczania.