Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiot działalności i kompetencje
- Dyrektor Poradni sprawuje nadzór nad prawidłowością funkcjonowania jednostki w zakresie wykonywanych przez nią zadań statutowych, do których należy:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
a) predyspozycji i uzdolnień,
b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
c) specyficznych trudności w uczeniu się;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci
i młodzieży:
a) szczególnie uzdolnionych,
b) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
d) z zaburzeniami komunikacji językowej,
e) z chorobami przewlekłymi;
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin; - pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego;
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi
z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą; - pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności
w uczeniu się u uczniów klas I—III szkoły podstawowej; - współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; - współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli; - udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej
w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:
· diagnozowanie,
· opiniowanie;
· działalność terapeutyczną;
· prowadzenie grup wsparcia;
· prowadzenie mediacji;
· konsultacje;
· interwencję kryzysową;
· poradnictwo;
· działalność profilaktyczną;
· działalność informacyjno – szkoleniową.
Poradnia wydaje opinie na wniosek rodziców lub opiekunów w sprawach:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
- udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu;
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce;
- inne opinie o przebadanych;
- specyficznych trudnościach w uczeniu się;
- której mowa w art. 16 ust. 10 pkt 2 lit. a UoSO.
W Poradni powoływane są zespoły orzekające o:
potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagające specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dla:
o niesłyszących i słabo słyszących;
o niewidomych i słabo widzących;
o z upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim;
o z upośledzeniu umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
o z niepełno sprawnościami sprzężonymi;
o z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją;
o z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera;
o zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
o niedostosowanych społecznie;
o o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
o o potrzebie indywidualnego nauczania;
o odmowne;
o uchylające;
o w wyniku odwołania do Kuratora Oświaty w Szczecinie;
o o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
o o braku potrzeby kształcenia specjalnego;
o o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
o o braku potrzeby indywidualnego nauczania;
o o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
o zespoły orzekają też w sprawie potrzeby indywidualnego nauczania.
Liczba wyświetleń: 106
2023-12-15 16:21 Migracja strony